Vragen m.b.t. schrijnende gevallen WMO-Loket

Barendrecht, 13 februari 2019

Betreft: schrijnende gevallen WMO-Loket

 Geacht college,

Ondanks de investeringen in het sociaal domein van de BAR-organisatie en met name het WMO-loket komen bij onze fractie regelmatig geluiden binnen van mensen die zich onvoldoende of niet gehoord voelen. Mensen worden af- of doorverwezen zonder duidelijke reden, behandeling van hun casus laat erg lang op zich wachten.

Enkele voorbeelden:

  • Bij een echtpaar waarvan beide hulp nodig hebben, overlijdt een van de partners. De huishoudelijke hulp wordt stopgezet omdat die op naam van de overledene staat. Meneer moet dit opnieuw zelf aanvragen, maar door ziekte van een medewerker gebeurt er niets.
  • Een dame vraagt om huishoudelijke hulp bij het WMO-loket. Deze dame wordt afgepoeierd en doorverwezen naar een zorgaanbieder, waar ze vervolgens dure hulp inkoopt. Dit is mogelijk t/m juli en dan zit ze weer zonder, terwijl zij wel aanspraak kan maken op hulp vanuit de WMO.

Echt voor Barendrecht heeft de volgende vragen:

  1. Hoe ontstaan deze schrijnende gevallen? Graag duidelijke uitleg of deze door onderbezetting, onvoldoende kennis of door andere oorzaken bij het WMO-loket ontstaan.
  2. Wat is de oorzaak dat mensen die aankloppen bij het WMO-loket worden doorverwezen naar de zorgaanbieders? Zijn daar regels voor? Kan het college deze gang van zaken verklaren?
  3. Kan het college een overzicht geven van het aantal aanmeldingen en het aantal van deze aanmeldingen dat daadwerkelijk behandeld wordt en voorzien van hulp binnen de daarvoor vastgestelde termijn?
  4. Wat kan het college doen om deze zorgelijke situatie te verbeteren?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht

Els Schaap-Holsheimer


Klik hier voor de antwoordbrief vanuit het college

Share this: