Barendrecht, 10 mei 2018
Werkzaamheden tramsporen en Portlandse Baan
Geacht college,
Op dit moment vinden er werkzaamheden plaats aan de route van tramlijn 25 in Carnisselande. Alsmede aan de Portlandse Baan ter hoogte van de keerlus. De afsluiting geldt voor het wegvak tussen de rotonde van de Smitshoeksebaan en de rotonde nabij het eindpunt van tramlijn 25. Daarnaast zijn er ook werkzaamheden aan de NS treinsporen geweest van 28 april t/m 6 mei, waarbij er op 28, 29, 30 april, 5 en 6 mei helemaal geen treinen rijden van de NS. Er werden stopbussen ingezet.
Op EVB komen de werkzaamheden niet al te gecoördineerd over en is de Barendrechtse inwoner niet voldoende (tijdig) geïnformeerd. Zodoende heeft onze fractie de volgende vragen aan het college:
- Was het college bekend met de geplande werkzaamheden aan zowel tram- als treinsporen in
dezelfde periode?
a. Zo ja, sinds wanneer waren deze werkzaamheden bekend bij het college?
b. Zo ja, welke rol heeft het college hierin gespeeld?
c. Zo nee, wat is de werkwijze voor het plannen van deze werkzaamheden? - Waarom is de aankondiging van alle werkzaamheden zo laat gecommuniceerd?
Aangaande de werkzaamheden aan de tramsporen:
- De RET is verantwoordelijk voor de communicatie naar de bewoners. Echter, inwoners van Barendrecht ervaren de werkzaamheden alsof deze onverwacht zijn aangevangen en het vervangend vervoer te wensen overlaat. Heeft het college enige vorm van(extra) communicatie overwogen?
a. Zo ja, op welke wijze?
b. Zo nee, waarom niet? - Is het college op de hoogte van het feit dat de tijdelijke buslijn 725 niet de 1e lijnsvoorzieningen bedient als het verzorgingstehuis De Elf Ranken, het zorgcentrum alsmede het winkelcentrum Carnisselande?
a. Zo ja, is er gezocht naar een geschiktere omleidingsroute, zodat toch de voorzieningen bediend worden?
b. Zo nee, waarom is er niet kritisch gekeken naar de omleidingsroute?
Aangaande de werkzaamheden aan de Portlandse Baan:
- Er wordt enorm veel sluipverkeer waargenomen in de wijk Waterkant nu de Portlandse Baan gesloten is. Heeft het college vooraf over dit scenario nagedacht?
- Er zijn pas ná waarneming van sluipverkeer verkeersregelaars gestationeerd, dit wordt gewaardeerd en het sluipverkeer neemt nu af:
a. Waarom is hier vooraf niet proactief door het college op gehandeld?
b. Er zijn nu extra kosten voor verkeersregelaars, wie betaalt deze? - Is het college op de hoogte van de slechte bewegwijzering op de kruising Portlandse Baan/Korte Koedoodsedijk? Er staat vermeldt ‘’Portlandse Baan afgesloten’’ terwijl het winkelcentrum bereikbaar is, maar er geen doorgaand verkeer naar Rijksweg en hockeyvereniging mogelijk is. Dit kan specifieker.
- Zijn er vooraf andere alternatieven besproken voor het ontsluiten van het verkeer dat nu geen gebruik kan maken van de Portlandse Baan?
a. Is het bij het college bekend dat er op de omleidingsroute via de Carnisserbaan veel filevorming is, omdat daar ook de tijdelijke route van Bus 725 rijdt en stopt bij haltes op de doorgaande weg?
b. Zo ja, in hoeverre is hierop geanticipeerd bij de gemaakte keuzes?
We zien uw beantwoording met veel belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Kevin van Bommel
namens de fractie van Echt voor Barendrecht
Lees hier de beantwoording vanuit het college