Stand van zaken handhaving, terugvordering en verhaal


Barendrecht, 19 mei 2020

Betreft: Stand van zaken handhaving, terugvordering en verhaal

Geacht college,

Tijdens de presentatie van de themasessie Sociaal Domein van 27 november 2018 is gesproken over een bedrag van ruim 1,6 miljoen euro dat betrekking heeft op de kosten van handhaving, terugvordering en verhaal.

Hierover heeft onze fractie op 1 december 2018 vragen gesteld die beantwoord zijn op 14 december 2018 met als bijlage het saldo debiteuren Barendrecht per december 2018.

Wij hebben toen gevraagd hoe de handhaving werd uitgevoerd en er werd aangegeven dat de handhaving tweeledig werd ingezet. Enerzijds zou worden ingezet op bestrijden van fraude en anderzijds zou worden ingezet op de naleving van de verplichtingen die verbonden zijn en die vanuit de wet zijn opgelegd. Er is aangegeven dat per 2019 de handhaving effectiever en intensiever ingezet zou worden. In de Commissie Samenleving van 12 mei jl. bleek uit de presentatie dat er een businesscase op handhaving wordt opgesteld en dat de handhaving de afgelopen periode geen prioriteit had gehad.

De fractie van Echt voor Barendrecht heeft hierover enkele vragen:
1. Is de handhaving in het Sociaal Domein inmiddels in gang gezet zoals in de brief van 14 december 2018 is toegezegd door de wethouder?
a. Zo ja, wat is de stand van zaken op dit moment?
b. Zo nee, wat is de reden waarom hier nog geen actie op ondernomen is?

2. Hoeveel van het oorspronkelijke bedrag van ruim 1,6 miljoen euro is inmiddels teruggevorderd?
3. Wat is de reden dat de businesscase nu pas wordt opgesteld?
4. Wilt u deze businesscase met de raad delen?

Met vriendelijke groet,
Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,
Els Schaap- Holsheimer en Nicoline Blankenstein – van Heugten


Share this: