De grootste show op aarde

Meer dan 80 miljoen mensen keken naar het eerste debat tussen Hillary Clinton en Donald Trump.

Een ongekend record. Nooit eerder keken zó veel mensen naar een verkiezingsdebat. Op 8 november aanstaande kiest het Amerikaanse volk de nieuwe leider. De periode tot aan E-day is één grote show, met twee bijzondere hoofdrolspelers: Trump en Clinton. Die show ga ik voor het eerst Live meemaken, volgende maand!

Collega Dirk Vermaat deed dat al eerder. Samen reizen we begin november een week af naar hartje Verenigde Staten: New York City. Als korte vakantie (wees gerust, er is geen euro gemeenschapsgeld mee gemoeid), maar ook als studietrip. Want van de Amerikanen kunnen we – hoe onwerkelijk het er ook af en toe aan toe gaat – best wat leren in Nederland.

Het verschil tussen de verkiezingen daar en hier is gigantisch. Dat komt alleen al tot uiting als je naar het geld kijkt. Campagnebudgetten van de grootste partijen in Nederland bedragen zo’n € 2 miljoen. Daar lachen ze in Amerika om. Zet er voor de Grand Old Party (Republikeinen) en Democrats maar gerust een paar nullen achter. Naar verwachting smijt men er gezamenlijk meer dan 5 miljard (!) dollar tegenaan tijdens deze campagne!

Ook het niveau van speeches is in The States een paar tandjes hoger dan in Nederland. Met volle overtuiging, geavanceerde spreektechnieken en technologische hulpmiddelen weten kandidaten de publieke opinie enorm te beïnvloeden. De media worden massaal ingezet en bespeeld. Vóór, tijdens én na het eerste debat tussen Trump en Clinton was dat goed zichtbaar. Blikken experts en spindokters werden opengetrokken om rondom het debat hun mening te geven. Meermalen per dag verschijnen er deze periode de bekende Polls: peilingen waaruit blijkt wie er het beste voor staat. Uiteraard zijn de beide kampen zeer selectief in het communiceren over die Polls.

Ongeëvenaard is de wijze waarop de Amerikanen in staat zijn om in korte tijd grootschalige evenementen op te zetten. In een paar dagen tijd worden megabijeenkomsten georganiseerd, waar duizenden, zo niet tienduizenden mensen op af komen.

Ik kijk er naar uit, deze belevenis. En hoop er ook wat inspiratie op te doen voor onze eigen verkiezingscampagne, richting maart 2018. En ik voorspel u ook maar alvast dat de slogan Make Barendrecht Great Again het niet zal redden!

Lennart van der Linden

Share this: